sumber foto : suwarnews.blogspot.com |
Lakon wayang Dewa Ruci, mengisahkan tentang Bratasena atau Bima yang diutus oleh gurunya yaitu Durna. Walaupun sebenarnya niat Durna adalah untuk mencelakakan Bima, tetapi karena ketulusan hati Bima mengabdi kepada gurunya serta keimanannya yang tinggi kepada Sang Maha Kuasa, maka Bima banyak mendapatkan ilmu Sastra Jendra Hayuningrat. Ilmu Sastra Jendra Hayuningrat adalah ajaran kebijaksanaan dan kebajikan yang harus dimiliki manusiauntuk merubah keburukan mencapai kemuliaan dunia akhirat. Ilmu Sastra Jendra adalah ilmu ma'rifat yang menekankan sifat amar ma'ruf nahi mungkar, sifat memimpin dengan amanah dan mau berkorban demi kepentingan rakyat.
Berikut ini adalah kisah perjalanan Bratasena dalam mendapatkan Ilmu Sastra Jendra Hayuningrat, dalam bahasa Jawa dalam Lakon Wayang " Dewa Ruci".
Anenggih menika satriya ing Munggul pawenang Raden
Bratasena prapta ing Pancaniti, sidem permanem tan ana wicara swara, hamung
para nayaka kang padha seba Jawil jinawil, baya ana wigati apa Raden Bratasena
prapta ana ing negara Ngastina,mangkana wijiling pangandika wong Agung negari
ngastina nggennya manembrama kang anyar katon
Prabu Duryudana
|
:
|
“ yayi Bratasena dumarojog tanpa larapan praptamu baya
ana wigati apa yayi?”
|
Bratasena
|
:
|
“ Kakang Duryudana, di agungna ing pangapuramu, tekaku tanpa katimbalan
wigatining sedya kepingin ketemu karo bapa guru Durna, mula sing dak jaluk
leganing atimu aja ngalang ngalangi nggonku bakal ketemu karo bapa guru Durna.”
|
Prabu Duryudana
|
:
|
“Bapa Durna menika putra paduka ing jodhipati ngersakaken kepanggih kaliyan paduka bapa?”
|
Pandhita Durna
|
:
|
“e.. lole.. lole.. anakku wong jarot, anakku asigit, Bratasena apa wis kok pikir lan kok tata rasaning
atimu nyuwun wedaring ngelmu sangkan paraning dumadi, yaiku aji sastrajendra
hayuningrat?”
|
Bratasena
|
:
|
“Bapa Durna guruku, wis dadi anteping tekatku aku kudu bisa handarbeni
ngelmu kasampurnan, Aji sastra jendra hayuningrat sampurnaning panembah.”
|
Pandhita Durna
|
:
|
“Sak durunge pun bapa paring pituduh , aku arep takon
mengku karep apa kowe
sinau aji sastra jendra hayuningrat,?”
|
Bratasena
|
:
|
“iya.... notholing atiku sinau aji sastra hayuningrat krana
wangsite dewa lamun bapakku Pandu lan bibi Madrim kecemplung ana Neraka mangka ujaring kandha bapakku Pandhu sawijining Ratu binathara ingkang berbudi bawa
leksana tansah nindakake kautaman rame ing gawe sepi ing pamrih tur tau dadi
jagoning dewa yogene isih kudu manggon ana Neraka ora wurunga aku uga bakal
kecemplung neraka urip iki kaya ora ana gunane”
|
Pandhita Durna
|
:
|
“Aja kaya mangkana swarga neraka mono dumunung rasa
yen kowe bisa ngrasakake sejatine rasa, kowe bakal bisa mbedakake suwarga lan Neraka,
mula Bratasena yen nyata kowe wis mantep atimu bakal dak wedharake nanging
ana pitukone.”
|
Bratasena
|
:
|
“lha banjur apa pitukone mara gage prasajakna bapa
Durna?”
|
Pandhita Durna
|
:
|
“yen kowe bisa nggoleki kayu gung susuhing angin kang
dumunung ana puncake gunung candramuka ya reksamuka laladan alas tribrasara
ora isuk ora sore panyuwunmu bakal dak pinangkani
|
Bratasena
|
:
|
“yen kaya mangkana lilanana aku njaluk pamit pamujimu
sing dak jaluk muga aku sembada ing karya.”
|
Pandhita Durna
|
“iya ya ngger Bratasena, dak balang puja mantra dak rewangi cegah dahar
lawan guling muga muga kasembadan sedyanira.”
|
Brata tegese laku sena tegese kuwat,
samubarang ngelmu yen den udi dilakoni kanthi tumemen
linambaran pracaya dawuhing sang Guru jati
(Hyang Sukma sejati) lan pracaya diri bakal katekan
sasedyane. Prabu
Pandhu lan Dewi Madrim mapan ana neraka ora jalaran lali panembahe
darma bektine lan jejibahan jejibahane minangka titahing Gusti,
nanging Prabu Pandhu darbe kaluputan sapepadhaning tumita yoiku
rikala Prabu Pandhu mbebedag ana alas weruh kidang lagi andon asmara
dining prabu Pandhu
kidang mau jinemparing rubuh padha sakala karo sambat aduh dewaa mati aku
ndadekake kagete prabu Pandhu, jebul kidang mau panjanmane Resi Kimindama,
sak durunge mati ngesotke Prabu Pandu bakal tumeka
pati nedeng karon asmara karo garwane lan sukmane ora bisa manjing suwargo
kejaba antuk pitulungane putra kang wis sampurna panembahe
tegese kita darbe kaluputan apa wae sepira abote
marang Gusti kang gawe urip Gusti isih bisa paring pangapura,
kang luwih abot kita darbe kaluputan sapepadaning
manungsa Gusti ora bakal paring pangapura selagine kita ora gelem apura
ingapura.
Kayu Gung Susuhing angin, kayu saka tembung khayyu tegese hurip.
Gung susuhing angin yaiku ambegan ( napas) kita hurip
saka ambegan kanggo sarana lebu wetune angin anyebut asmane Gusti
Gunung candramuka ya gunung reksamuka, lengkehing gunung
kebak dining jurang cerung, akarya miris ingkang samya mulat. Pucake putih memplak kadya kapuk winusonan labet
kinemulan dining salju angendanu. Perenging gunung candramuka
ana ing wana tribasara, kang sayektine papan pangalapan . Bebasan janma mara janma mati sato mara mesthi mati,
marmane ora mokal lamun wewengkon kono katon sepi ora ana janma kang wani liwat,
pranyata wana tribasara wana kang angker wana gung
bebondhotan kang kebak kekayon glagah alang alang suket kalanjana kang kebak
glugut mawa wisa.
Telenging wana ana guwa sigrangga ya ing kono papan
dununge raseksa loro cacahe kang banget nggegirisi kang nama ditya kala Rukmuka
lan ditya Rukmakala, yaksa sakembaran pengawak prabata salira geng aluhur netra
pindha surya kembar, grana pindha canthiking baita, tutuk kadya lenging guwa
siyung mingis kumilat waja rangah pindha parang curi, ababe arus Rikma gimbal
den udal numpang pundhak kanan.kiring yen watuk kaya gluduk,
nuju ari sajuga denawa kalih lagya lelenggahan ana
sela kumalasa ngadep lathu mangalad alad gedibagan sasolahe labet nandang
kaluwen krana wis sawetara dina ora entuk memangsan sakiwa tengene alas wis ora
ana kewan kang kumliwer awit wis gusis kamangsa ditya kekali
wauta lagya enak enak pirembugan ana angin dudu
sabaene angin kang tumiup ing anggane ditya kekalih kawimbuhan gandane janma
manungsa gumregah yaksa kekalih ngupadi dununge gandane janma manungsa.
Kacarita wus malbeng wana tikbrasara risang Bratasena,
datan ajrih pringga bayaning marga sakehing tetanduran
myang kekayon den obrak abrik labet amung ngupadi dununging kayu gung susuhing
angin pituduhe sang guru Durna, bosah baseh wana gung tribasara akarya muntabing sang
Ditya Rukmaka Rukmakala pinarepegan sang Brata sena
Ditya Rukmaka
|
:
|
“E...ee, manungsa
murang tata wani mlebu alas tikbrasara katik wani ngobrak abrik isen isening alas
apa ora kulak warta adol pirungon yen alas kene dadi wewengkoning sun, mula sak
durunge kowe mati tanpa aran, mara gage ngakua sapa jenengmu lan saka ngendi
pinangkamu?”
|
Bratasena
|
:
|
“hmmm... panenggak pandhawa Bratasena jenengku Indra prastha
papan dunungku!”
|
Ditya Rukmaka
|
:
|
“Darbe sedya apa kowe kumowani mlebu ana alas kene gus?”
|
Bratasena
|
:
|
“nggoleki kayu gung susuhing angin minangka sarana
wedharing aji sastra jendra hayuningrat.!”
|
Rukmaka
|
:
|
“ora kena! bacut kowe kudu bali!”
|
Bratasena
|
:
|
“aja kakehan cangkem wani ngalang alangi Bratasena
sida klakon dadi jamase kuku panca naka!!!”
|
Rukmaka Rukmakala
|
:
|
“Welhadhalah....! sido klakon dak kokop getihmu hey krrrrrrrrr!!”
|
Rame nggenya banda yudha, Bratasena kinarubut ditya kekalih
wauta Bratasena kang darbe tekad waja datan gigrik
nadyan kinaroyok buta kekalih, hamung sawiji ciptaning wardaya kasembadaning sedya,
rinakut buta sakloron dipun adu kumbo ilang sipating
ditya kekalih Rukmaka Rukmakala badar sejatining wujud Sang
Hyang Bathara Bayu miwah Sang
Hyang Bathara Endra
Bathara Endra
|
:
|
“Hong ilaheng mastuhuna sekaring bawana langgeng
wayah ulun kulup Bratasena, aywa kaget tyas kita ulun Sang
Hang Endra.”
|
Bathara Bayu
|
:
|
“iya kulup ulun Sang
Hyang Bathara Bayu kang
mangejo wantah.”
|
Bratasena
|
“Pukulun Hyang Bathara Endra lan Hyang Bathara Bayu
basaku katur.”
|
|
Bathara Endra
|
:
|
“Iya kulup wayah ulun Bratasena wus ulun tompo,
banget panarimo ulun dene
jeneng kita wus bangkit ngruwat panandang ulun saka bebenduning jawata. Ana wigati apa dene jeneng kita tumeka ana ing wana
tikbrasara kene?”
|
Bratasena
|
:
|
“Pukulun Hyang Endra lan Hyang Bayu mundi dhawuhing bapa guru Durna aku bisa nampa aji sastra
jendra hayuning rat kalamun sembada ngupadi kayu gung susuhing angin, mula
Hyang pukulun yen ana palilahmu aku jatenana ana ngendi dununging kayu gung
susuhing angin?”
|
Bathara Bayu
|
:
|
“Kulub atmajaningsun Bratasena kayu gung susuhing
angin iku prolampita jatining pangesthi sanadya ulun bisa medarake nanging
ulun ora wenang ndunungake entenana wahyaning mangsakala nugrahaning Hyang
Suksma kawekas hambuka wiwaraning kajaten mula mulanira.
Prayogane den aglis baliya
marang suko lima pinanggih gurunira DaHyang Durna nyuwuno pituduh jatining
warana.
Kulub Bratasena jeneng kita ulun paringi nugraha sesupe musthika
maniking warih dayane jeneng kita bisa ngambah ing toya
wis kulub muga jeneng kita
sembada ing karya ulun pamit mahkayangan.”
|
Ing padhepokan Sukalima aja dumeh hamung padhepokan
nanging jembaring bumi sasigar semangka negara pancalaradya dasar sinengkuyung
dining nalendra ing Hastina bab prabeya nara karya lan samubarange kabutuhane
padhepokan suka lima kacukupan dining Prabu Duryudana,
mula
wewangunane padhepokan ora mantra mantra padhepokan kepara wewangunane
ngungkuli wewangunane kadipaten sakiwa tengene sinten ta ingkang minangka paran
para ing Padhepokan Suka lima. Anenggih sang begawan Dahyang Durna ya sang resi Kumbayana kawistingal sang panembahan ingadep ingkang
putra Bambang Aswatama lan abdi kekalih ki among gati lan ki
among guna kang rinembag santosaning tekad Bratasena nggennya sinau ngelmu
kasampurnan jatining panemban.
Kacarita lagya sekeca nggennya pirembagan kedadak ana
angin tumiyub malbeng pandhapining padhepokan bareng lan jumeduling Bratasena
gita gita sang resi Kumbayana mrepigi praptane Brata Sena rinangkul kinempit kempit siswa
kinasih mangkana sabdane sang resi DaHyang Durna
Pandhita Durna
|
:
|
“e lole lole soma rante waluh gombyor monyor monyor
anakku ngger.., wong bagus wong jarot wong kang sentosa dhadha baune Bratasena
kepreye ngger pawartane anggonmu ngupadi kayu gung susuhing angin kanggo
sarana wedharing aji sastra jendra hayuningrat?”
|
Bratasena
|
:
|
“Hmmm Durna bapakku aku wis tekan alas tribasara isen
isening alas dak obrak abrik sing dak upadi ora ketemu malah ketemu buta loro
kala Rukmaka lan Rukmakala. Kelakon dak du komba sirnaning buto loro wujud Hyang
Bathara Endra lan Hyang Bayu.”
|
Pandhita Durna
|
:
|
“Trus sabanjure kepriye ngger?”
|
Bratasena
|
:
|
“Dawuhing Dewa loro mau sanadyan ngerti lan bisa
ndunungake nanging ora wenang medharake malah kepara aku dikon bali ana ing
padhepokan suka lima. Supaya takon sing bener sak benere bener.
Hyang Bayu paring
kanugrahan marang aku sesupe musthika maniking warih kang dayane aku bisa
ngambah ing toya.”
|
Pandhita Durna
|
“Anakku ngger kang tuhu setya marang guru mbombonging
atiku,
ora bisa digambarake nganggo apa wae
pendadaranku marang kowe kok lakoni kanthi tumemening ati. Ya ngger blak kotang blaka suta temene kowe lagi dak
uji mantebing atimu saka temening tekatmu nganti jawata suka paring nugraha
wujut sesupe musthika maniking warih dayane kowe bisa ngambah ing warih,
Pun bapa nderek
mangayubagya ya ngger. Saiki piyarsakakna dawuhku kayu gung susuhing angin sing sak benere
bener kuwi ana samodra minang kalbu yen pancen kowe temen temen nyuwun
wedaring aji sastra jendra hayuningrat di enggal nggebyura ana ing telenging
samodra minang kalbu. Yen sira wus antuk karya ora esuk ora sore bakal dak
wedarake sok glogok tanpa sisa.”
|
Sigra tandang risang bayu siwi,
Gya tumungkul manembah
Anglir baya kontab
Anglir baya mas tinimbang
Ngungkal gunung
Ngungkal gunung
Pandhita Durna
|
:
|
“Bratasena aku kok junjung duwur arep kok kapakake
heee?”
|
Bratasena
|
:
|
“Durna bapakku sawangen panyawange Brata sena isih
manter apa wis minger?”
|
Pandhita Durna
|
:
|
“Ee lole lole anakku Bratasena, saya wimbuh mencorong pandulumu ngger muga ora
sisip ciptanipun bapa kowe mesthi bisa sembada ing karya.”
|
Bratasena
|
:
|
“Yen mangkana aku njaluk pamit.”
|
Pandhita Durna
|
:
|
“Iya ya ngger, dak pepuji marang Gusti mugo mugo RAHAYU nir ing
sambekala salakumu.”
|
Padepokan suka lima papan pamulangane para siswa darah
Barata muride ana satus punjul lima sing satus. Satha kurawa lha sing lima
pendhawa pandhita Durna satemene Guru kang mumpuni anguwasani samubarang ngelmu
tur jujur nanging gandeng kabeh mau wis kadung salah kedaden sang resi bisane
sendika dawuh. Sang
kumbayana rikala mbedhah negara pancalaradya kabyantu wadya bala Ngastina sanadyan
kang rumagang gawe Bratasena karo Permadi nanging ungguling yuda kadaku dining prabu anom
Jaka Pitana sak kadange apa mane Bratasena lan Permadi anggone sabyantu marang sang guru mung suka
lila rame ing gawe sepi ing pamrih
Bratasena sawijing siswa kang limpat tansah mituhu
dawuh guru sanadyan diloropake pisan Bratasena ora serik tur ora rumangsa
diloropake jalaran banget kapitayane marang kang Akarya Jagad.
Sang guru Durna minangka lantaran putudhuhing Gusti
marang Brata sena supaya ambyur ning samodra minang kalbu,
ambyur tegese njegur, njegur tegese nindakake dawuhing Gusti.
Samodra tegese jembare pangrasa jeroning panggayuh
minang kalbu (nglamar/rabi) ati manunggalake jiwa cipta rasa Hanyawiji yen ana
nugrahane Hyang widhi ing kono bakal mawujud Bratasena sejati sejatining Bratasena.
Rahayu.
No comments:
Post a Comment